Virtuelle Stadions: Sport og Betting i Metaverset
Selvom vi aldrig rigtig fik så meget gang i metaverset som vi blev lovet for år tilbage, er trenden så småt ved at dukke op igen, og udviklerne bag har ikke taget fri - tværtimod har de siddet stille i baggrunden og arbejdet, og nu ser det ud til at vi snart kan forvente at trenden eksploderer igen.
Men hvad kommer det til at kunne betyde for platforme som mr bet casino, og hvad kommer det til at betyde for betting sektoren generelt? Det kan du læse meget mere om lige her, hvor vi sætter sport og betting i metaverset i fokus.
Hvordan kan metaverset bidrage til betting?
Før vi kommer alt for godt i gang, er det nok en god idé at se på hvad metaverset er, hvordan det fungerer, og hvorfor det har så central en del i næste generation af gambling og betting.
Metaverset i sin helhed går ud på at bygge et slags virtuelt univers, hvor man så kan bevæge sig rundt og gå på opdagelse, ligesom man ville kunne gøre i den virkelige verden. Et af de bedre eksempler er Decentraland og The Sandbox, som var blandt de mest hypede under metaverse bølgen for et par år siden.
I metaverset kan der så være forskellige bygninger og ting man kan foretage sig - nogle af dem brugergenererede, og det kunne for eksempel være et stadion, hvor man kan se live kampe (eller kampe der spilles direkte i metaverset), og bette på dem.
Hvordan fungerer økonomien i et metavers?
De fleste kendte metaverser drives ved hjælp af blockchain teknologi, hvilket også betyder at den primære valuta vil være en form for kryptovaluta. I The Sandbox’s tilfælde har metaverset sin egen valuta, SAND - hvor Decentraland’s hedder MANA.
Ved at bruge kryptovaluta giver man spillerne mulighed for at deltage i en økonomi, hvor de - i tilfældet med et digitalt casino - vil kunne bette og vinde gevinster i kryptovaluta, som så kan veksles om til andre valutaer bagefter.
I tilfældet med de to andre metaverser vi har nævnt, kan spillerne endda tjene penge på deres kreationer, hvilket kan åbne op for en helt ny grad af spiller engagement.
Hvordan kan digitale stadions fungere?
Der er flere måder hvorpå digitale stadions kan fungere på, der går helt fra de mest simple til de mest avancerede (hvor teknologien ikke helt er endnu, men om et par år kan drømmen være blevet til virkelighed);
- Live-streaming af kampe i et “stadion” - Her kan man forestille sig platformens brugere gå ind i deres metavers, og ind i et stadion hvorefter de kan live-streame kampen, ligesom man livestreamer film og serier, eller ligesom et Live Casino spil fungerer.
- Integrerede visninger i metaverset - Dette fungerer nogenlunde på samme måde som ovenfor, hvor kampen i princippet live-streames, men i stedet for at du bare sidder og ser kampen som du ser en film, ser du kampen på en skærm i selve metaverset. Det giver mulighed for at skabe en særlig stemning, da man kan bygge en spillekiosk, et stadion eller et casino op omkring en “TV-skærm”.
- Live gengivelse af en ægte kamp - Dette er det mest avancerede scenarie, hvor man forestiller sig at gå ind på et stadion, og rent faktisk se spillerne bevæge sig rundt på banen i “levende live”. Langt hen ad vejen er dette allerede muligt med den teknologi der er i dag, men der er behov for væsentligt hurtigere dataforbindelser for at kunne gengive scenen nøjagtigt. Der er dog ingen tvivl om, at vi med kunstig intelligens og cloud computing er tættere på dette mål end nogensinde før.
Hvilke fordele er der ved virtuelle stadions?
Der er en lang række fordele ved disse virtuelle stadions. Først og fremmest giver det langt flere muligheder for folk, der måske ikke har råd til - eller er for langt væk til - at komme ind og se en fodboldkamp “på stadion” med deres yndlingshold. Og med VR teknologi kan det for alvor komme til at føles livagtigt.
Det giver også holdene og arrangørerne langt flere muligheder for bl.a. at opnå flere reklameindtægter og sponsorater, ligesom casinoer og bookmakere kan “bygge” deres egne stadions, og opkræve entrépriser.
Så alt i alt - et helt nyt marked hvor både klubber, arrangører og bookmakere kan få nye og flere markedsandele. Men hvad med bettors? Hvad kan de få ud af det?
Til at starte med vil effekten måske ikke være så stor for dem, men hvis der er én ting markedet har vist os i de seneste par år, så er det at mere konkurrence altid ender ud til forbrugernes fordel. Så her kan man forvente nye bonusser, lukrative fordele for loyale spillere og meget mere.
Kommer disse virtuelle stadions i den nærmeste fremtid?
Det er altid svært at spå om hvornår teknologiske fremskridt rent faktisk er klar til at blive lanceret - og det er også svært at vurdere hvad der er “den nærmeste fremtid”, men der er helt klart mange ting der peget ind i, at vi kommer til at kunne se disse koncepter blive rullet ud inden for de næste par år.
Først og fremmest er der ved at komme gang i metavers narrativet igen - efter et par års dvale - og teknologien er nu så langt fremme, at der egentlig kun mangler brugerbasen. Og hvis casinoerne kan komme med dén, så er denne udvikling ikke så langt væk igen.
Dernæst kommer at der er helt nye kræfter bag teknologier som AI (kunstig intelligens), AR (Forstærket virkelighed) og VR (virtual reality) teknologi, hvilket betyder at der hurtigt kan komme gang i udviklingen i sektoren omkring hele metaverset.
Den største hæmsko der kommer til at være i forbindelse med denne udvikling, er at rettighederne til at streame kampene er ret så eksklusive, og at det kan være svært for mindre bookmakere at konkurrere på priserne her. Dertil kommer at det sandsynligvis vil skulle være blockchain baseret, hvilket kan være en udfordring i forhold til reguleringer.