Er det rimeligt at klassificere e-sport som en fuldgyldig sport?

Blandt danskerne har spilformerne for underholdning altid været og er stadig populære. Udover holdsport er https://casinoudenrofus.casino... langt fra sidstepladsen, for det er gambling, der ikke kun hjælper med at have det sjovt, men også at tjene rigtige penge.

Lad os gå tættere på essensen af vores artikel, fordi dens hovedmål er at besvare spørgsmålet: kan eSport virkelig kaldes en fuldgyldig sportsdisciplin?


Relevansen af spørgsmålet om eSports-anerkendelse

I starten blev computerspil udelukkende udviklet til underholdning. For ti år siden var computerspils primære målgruppe unge fra 15 til 20 år. I dag er aldersgrænserne udvidet kraftigt, og gamere kalder sig allerede selv langt fra unge mennesker.

Hvad forener computerspil og klassiske sportsdiscipliner? Først og fremmest er teamwork. Spil som Counter-Strike og DOTA 2 har vundet verdensomspændende popularitet primært på grund af holdkomponenten. Det var denne faktor, der blev hovedargumentet for den officielle anerkendelse og udvikling af e-sport i Danmark.

Anerkendelse af eSport i verden

I forskellige lande er spørgsmålet om at anerkende esport som en disciplin ikke altid entydigt. For eksempel i Sydkorea er computerspil længe vokset til en professionel vej, og spillere tjener endnu mere end repræsentanter for klassisk sport.

Nordamerika har også taget varmt imod eksplosionen af computerspil, som længe er vokset til turneringer på flere millioner dollars. USA er et af de første lande, der introducerede konceptet "gaming visa". Nu skal professionelle spillere, der tager til en turnering i USA, blot give en invitation til den amerikanske ambassade, og i løbet af kort tid kan de få et visum til sportsspil.

I nogle europæiske lande er der stadig embedsmænd, som ikke anerkender eSport som en ny sport. For det meste er denne stilling besat af folk fra den ældre generation, der forstår ordet "sport" som en form for fysisk arbejde og ikke arbejder med en computer. Dette problem forbliver i Spanien og Tyskland, hvor der er mange ældre politikere ved magten, selvom der er mange kendte eSport-spillere i landene selv.

Olympiske esports spil

I 2020 blev det foreslået at tilføje eSport som endnu en disciplin til listen over De Olympiske Lege. Indtil videre har denne idé ikke været en succes, og foreningen af ægte og virtuel sport er ikke sket. Det absolut modsatte i denne sag var Asian Games, som sidste år for første gang inkluderede e-sport i deres faste arrangementer og dermed anerkendte det som en fuldgyldig sportsdisciplin.

Har e-sport en fremtid?

I første omgang var der ingen, der tænkte på at sidestille esport med de vigtigste sportsdiscipliner. Den utrolige popularitet af individuelle computerspil, herunder:

 

  • Modangreb;
  • DOTA2;
  • Liga af legender;
  • PUBG;
  • overvåge;
  • Fortnite osv.


Tilrettelæggelsen af de første turneringer i disse spil havde enorme budgetter på grund af de mange millioner fans. Selv i dag er esport blevet til en industri, der administrerer milliarder af dollars, og esportsspillere er selv meget rige mennesker.

 

Ved at analysere den nuværende tilstand og den hurtige udvikling af computerspil kan vi med tillid sige, at eSport ikke blot ikke dør, men det har ikke engang nået sit højdepunkt i udviklingen endnu. Det var den økonomiske komponent, der påvirkede, at en lang række europæiske lande, herunder Danmark, for flere år siden begyndte at anerkende eSport som en sport én efter én.

Har cybersportsmænd problemer og skader?

Vi ved alle, at klassiske sportsgrene (løb, fodbold, basketball, freestyle wrestling og andre) sætter atleter i fare for at blive skadet. Det er ikke ualmindeligt, at skader er så alvorlige, at atleten er tvunget til at afslutte sin karriere.

Esportsudøvere risikerer også at få helbredsproblemer. Først og fremmest lider hjernen, synet og den menneskelige psyke. Spillere bruger enormt meget tid bag computerskærmen, hvilket igen fører til forskellige lidelser i centralnervesystemet.

Resultater

Uanset hvor mærkeligt det kan virke, men eSport kan tilskrives en fuldgyldig sport. Bedøm selv, spillere går på samme måde som rigtige atleter: træner regelmæssigt, bliver skadet, deltager i turneringer osv. Alt dette betyder kun én ting - uanset hvad du gør, selvom det bare er computerspil - gør det professionelt, og heldet vil helt sikkert finde dig!

Klar til at komme i gang?

Udforsk Holdsport, eller opret en konto med det samme og begynd at administrere din klub. Du kan også kontakte os for at få hjælp til opsætningen af din klub.
Hvad koster det?
Hvilke behov har din klub? Basis eller PRO abonnement?
Priser
Funktioner
Ingen 2 klubber er ens. Vores funktioner dækker dine behov.
Funktioner