Fyn er Fin - 2022

Farum Cykelklub
20. jun. 2022

Årets Fyn er Fin tur var henlagt til Store Bededags weekenden. Stedet var atter Brobyværk Kro, for det er da alletiders kro med rigtig fine forhold for cyklister og en super beliggenhed for nogle fynske cykelture – og ja – og så er der jo Johanne 😊

Ingen af 2021-deltagerne glemmer vejret de 2 første dage i 2021..., så stor var spændingen i ugen op til afrejsen, da vejret havde været fantastisk dejligt tørt i mange, mange uger...  Og det i så mange uger, at der blev talt om tørke i TVs vejrudsigt og om, hvor stort et problem, det var ved at blive for landmændene..... Men så ændrede det sig... Uhhhhh!!! Heldigvis slap vi stort set med skrækken.

Første ’officielle’ samling var torsdag til ’After-cycling’ kl. 16.30 med kaffe og kage, men da flere havde valgt ikke at tage fri hele dagen, var vi kun 3, der var fremme til det. Nå, men kagen skulle da ikke være bagt forgæves, så vi takkede ja tak til kaffe og kage. Vi 3 aftalte, at vi - med tørvejr i udsigt - lige kunne nå en lille cykeltur inden aftensmaden, så ned med kaffen og så på værelserne for at klæde om. Bedst som vi skulle til at stige på de nypumpede og smurte cykler, kom Eske & ’slæng’ (læs: passagerne i hans bil) tilbage fra deres lette tur... Der er så lige en definition på let, som vi skal have lært Eske og Ulrik inden 2023, for deres tur var 105 km lang  med 30,7 km/t i snit.. og der havde været meget modvind hjem! Altså d’herrer !!! Jeg havde sådan set frem til fornuftig adfærd også for hold 1 ryttere nu vinterens DGI-foredrag om kost har ændret forståelsen af vigtigheden af at spise og drikke (ikke alkohol...) 😉 Nu må jeg så se, hvem fra DGI vi kan få til at holde foredrag for os til vinter... Spøg til side: D’herrer var ovenud begejstrede for en fantastisk cykeltur, så alt er tilgivet. Vi tre andre kom ud på en tur, der nu måtte kortes lidt af, da vi jo havde brugt tid på at sludre med Eske & team 😉 28 km i bogen til os.

Kroen havde atter givet os et separat lokale til alle vore måltider, så højt gik snakken under middagen.

Formanden sad dog ikke sammen med sine bil-passagerer, for lidt fornuftig var han blevet 😉 Lørdagen bød på Børge’s justerede Alpetramp rute med muligheder for såvel afkortning som forlængelse, så med et gran seriøsitet gik alle relativt tidligt i seng!

Store Bededag fik vi lov til at få laaang morgenmad for et kærkomment medlem havde glemt sine cykelsko og var vågnet kl 05 for derefter at kaste sig ud i bilen for at drøne hjem efter sko og så retur til Fyn !!!!! Vejrmæssigt startede dagen gråt, men tørt.... Vi fik dog liiiige en enkelt byge om formiddagen. Og oh hvilken én ! Fyn kan noget med kraftige byger... Turens Hold 2 var så heldige, at vi kom igennem en lille by med en Brugs på det helt rette tidspunkt. Vi var nogle piger, der ikke havde haft ’bio-stop’ i naturen, og som hurtigt blev enige om, at så fin en brugs måtte da have et kundetoilet. Cyklerne blev sat og charmen fundet frem.. Dén var god nok. Køens antal af brugere samt køn steg, og inden vi alle fik klaret ærindet, kunne vi høre, at det var begyndt at regne. Fremme ved døren så vi en syndflod af regn løbe ned ad gaden og lynhurtigt blev vi enige om at vente inde i den dejligt varme butik. Desværre kunne de ikke sælge os en kop kaffe. Vi håber, at ekspedienten har fået givet brugsuddeleren vores forretningsidé, for han gik glip af lidt omsætning. Vi købte lidt chokolade, så vi gav lidt igen for tålt ophold 😉 Hold 1 var ikke helt så heldige.. De var ude på øde landeveje og den eneste form for læ, de kunne finde, var et tomt salgsskur... Men det blev så indtaget 😉

Derefter blev der trampet lidt ekstra hårdt i pedalerne så vi kunne få varmen igen:

Det lykkedes senere at mødes til frokost i et dejligt varmt og tørt Kulturhus/biograf i Faaborg.

Der var jo mulighed for at afkorte eller forlænge, så der blev kørt ture mellem 138 og 180 km og sandelig om ikke det også betød, at hold 2 fik samlet lidt hold 1 ryttere op inden vi nåede helt tilbage til kroen. Hyggeligt. Godt planlagt Børge !

Lørdag gik turen fra Brobyværk over Helnæs til Bogense og retur. Igen 180 km for de sejeste og 147 for vi andre. Dagen var TØR, men til gengæld var der MEGET vind, så vore stakkels hoveder var helt øre efter cykelturen og det var ikke pga alkohol 😉 Begge hold fandt et sted på Helnæs at få kaffe. Hold 2 fandt Galleri Langager, hvor ejeren insisterede på, at vi indtog haven og flyttede rundt på havemøbler, så vi alle fik en god stol at sidde i og visse ting skal ikke siges 2 gange, så det gjorde vi selvfølgelig – og satte dem pænt tilbage bagefter.

Vi fik alt det kaffe vi kunne drikke af det sødeste personale, der udleverede et kort med flg. tekst på: ”Vi er ikke så hurtige, men til gengæld er vi flinke og rare”. Og det kan man faktisk da også sige om os selv 😉 Herligt stop.

Igen skulle holdene mødes til frokost og Claus havde været i kontakt med restauranten/caféen på Barløseborg Golfbane indtil flere gange, men alligevel troede de, at vi først kom ugen efter...! Heldigvis fejlede hverken deres forretningsinstinkt eller deres køleskab noget, så de fik tryllet knap 20 frisksmurte sandwich, sodavand og kaffe frem. Endnu en succes.

Traditionen tro gik søndagens tur til Svendborg, men i år var turen udvidet med en sløjfe på Thurø. 112 km til alle. Vi skulle checke ud fra kroen inden afgang og stakkels Michael E missede bilen, men kom dog frem til gården ved egen hånd... 😉

Vi fik allernådigst lov til at få en kop kaffe på restaurant Svendborgsund...!!! 😉 Derefter skulle vi lige en tur rundt på Thurø – og på broen var vi heldige at møde hold 1, så vi fik lige en guidet rundtur (og baghjul at ligge i 😉 ). På vejen tilbage blev der også tid til en anden "tradition": Rapsmark....

Og igen – ligesom sidste år – en dag med masser af sol og næsten ingen vind.

Tilbage på gården var der mulighed for bad og omklædning og så var det ellers ind i bilerne og mod broen. Der kom lidt for sent gang i Messenger gruppen da Helene sendte besked om, at vi andre IKKE skulle køre ud på Storebæltsbroen, da trafikken var gået i stå pga et trafikuheld, var det for sent. Vi var på broen..... Heldigvis skinnede solen, så vi benyttede chancen til at komme UD på broen – hvilket vi jo havde læst IKKE ville være tilladt, når mange af os, skulle cykle Tour de Storebælt lidt senere på sæsonen

Så fik vi lige dén oplevelse med.

En kæmpestor tak til Claus og turudvalget for endnu en fantastisk tur med Farum Cykelklub og en speciel tak til Børge for nogle MEGET fine ruter 😊

Klar til at komme i gang?

Udforsk Holdsport, eller opret en konto med det samme og begynd at administrere din klub. Du kan også kontakte os for at få hjælp til opsætningen af din klub.
Hvad koster det?
Hvilke behov har din klub? Basis eller PRO abonnement?
Priser
Funktioner
Ingen 2 klubber er ens. Vores funktioner dækker dine behov.