SEO - En simpel forklaring

SEO er en forkortelse af det engelsk Search Engine Optimization aka søgemaskineoptimering på dansk. SEO dækker i dag som begreb over alle de teknikker, som kan anvendes til at få en hjemmeside til at bliver mere synlig i søgemaskinernes resultatsider. En anden definition på SEO kunne også være: Alle tiltag, der påvirker en hjemmesides indgående trafik* fra søgemaskinerne positivt. *Her forudsættes naturligvis at trafikken er relevant og konverterbar.

Når vi I branchen taler om at SEO optimere en hjemmeside, mener vi at tilrette hjemmesiden, så søgemaskinerne bedre fortår den og hvad den gerne skal placeres på at søgninger i søgeresultaterne. Vi ved en søgemaskine som Google anvender omkring 200 forskellige faktorer / signaler på en hjemmesiden til at vurderer, hvilke søgeord den skal komme frem på og hvor højt den skal placeres på søgningerne.

En SEO optimering betyder med andre ord, at der justeres på de mange faktorer, så søgemaskinerne langt bedre forstår hjemmesidens indhold – Hvad den handler om, hvilke services der tilbyde / produkter der sælges og hvor vigtig hjemmesiden er i forholde til alle andre.

Hvilke hovedområder er der inden for SEO?

Søgemaskineoptimering opdeles traditionelt i følgende områder:

  • Optimeringer af selve indholdet på hjemmesiden – kaldes onpage SEO
  • Optimering af det tekniske setup bag hjemmesiden – Kaldes Teknisk SEO
  • Optimering af elementer omkring hjemmesiden, men ikke PÅ hjemmesiden – Kaldes Offpage SEO
  • Optimering af kundeflow på hjemmesiden – Kaldes CTO / Konverteringsoptimering

Lad os se nærmere på hvert område særskilt herunder.

Onpage SEO

SEO

Her optimeres selve indholdet på hjemmesiden, det er selve teksterne, den måde de er opsat på, hvordan overskrifterne er og hvordan billeder indgår i teksterne. Det er også måden der linkes mellem undersiderne, de ord der benyttes til at linke, måden menuerne er lavet og alt muligt andet onpage.

Det er generelt vigtigt, at holde en meget høj kvalitet i teksterne og få den til at være tilpas nok interessante til at brugeren bliver og læser dem. Det handler med andre ord ikke om bare at få fyldt en masse artikler ind på en hjemmeside, de skal også være så gode at de rent faktisk bliver læst ellers kan de have direkte negativ indflydelse i søgemaskinerne.

Når der arbejdes med onpage SEO vil der også bliver arbejdet med såkaldte Landing Pages, det er undersider særligt optimeret til at få kunderne til at konvertere – eller særligt optimeret til både at få konverteringer og ranke højt i søgemaskinerne.

Teknisk SEO

For at opnå gode resultater i søgemaskinerne, er det meget vigtigt at alt teknisk bag hjemmesiden er opsat helt korrekt. Her arbejdes bl.a. med hastighedsoptimering, da hastigheden på en hjemmeside har direkte indflydelse på , hvor længe brugerne bliver på en hjemmeside og om de konvertere.

Der er en stor forskel på en ultra langsom og en ultra hurtig hjemmesiden, men dog ikke en re stor forskel på medianen Der ses med andre ord størst udbytte ved at optimerer en meget langsom hjemmeside, så den bliver ultra super hurtig. Der er både genvist på ranking og på de besøgendes mere positive adfærd på websitet.

Det er direkte målbart på en webshop. Ud over hastigheden, omhandler teknisk SEO også områder som xml og html sitemaps, der understøtter søgemaskinernes crawls. Opsætning af https, måden serveren er opsat på og hvordan søgemaskinerne får lov til at crawle rundt (indekseringskontrol).

Offpage SEO

onpage SEO og rankbrain

Her fokuseres typisk primært på opbygning af links. Links benyttes af f.eks. Google til at at fastslå, hvor populær en hjemmeside er kontra andre hjemmesider. Har en hjemmeside mange links fra andre relevante sider i samme branche og kategori, ja så siger det noget om at den har indhold, som de andre hjemmesider anser for at være brugbart.

Det er en rigtig god metode til at finde de hjemmesider, der har noget vigtigt indhold. Det kan f.eks. være en hjemmeside, der har beskrevet loven inden for et særligt område, her vil mange linke til den specifikke side med loven på og det opsnapper Google og bruger. Metoden har vist sig særlig effektiv til at få de mest relevante hjemmesider til at ligge højt i søgningerne og det gør selve søgemaskinerne bedre at bruge.

Google er dem der er komme længst med at anvende links og de er også bedst til at lave lister med mest relevante hjemmesider, når du søger. Links fra andre hjemmesider, er derfor en vigtig del af SEO. Google siger selv at links står for godt og vel 33% af en placering, indholdet og deres rankbrain algoritme står for de 66 andre %. Er der styr på indholdet med gode lange beskrivende tekster, ja så kan det være det er links som I skal til at se på.

Hvad er et godt link?
Des mere relevant et link er, des bedre. Google arbejder med et nærhedsprincip og det betyder at de ser på nærheden = er linket fra samme land?

Er linket fra en hjemmeside inden for samme kategori / emne? Er siden linket befinder sig på relevant, hvor på siden er linket placeret og hvilket ord / sætning linkes der med? Der mange forskellige faktorer som medtages, når et link vurderes og i mange tilfælde vil et link slet ikke have indflydelse. De links som man kan få gratis f.eks. et link i en profil, et link fra en besked i et forum og den slags, de har ofte enten ingen eller meget lidt værdig.
Du kan eventuelt lave dine egne links ved at benytte services med gratis hjemmesider online - Her uploader du relevante artikler og linker en enkelt over til din egen hjemmeside, herefter finder du links og peger dem ind på din nye gratis hjemmeside. Det tager tid, men det er gratis.

Konverteringsoptimering

En ting er at få den rigtige trafik ind på hjemmesiden fra søgemaskinerne, men hvis ingen køber noget / henvender sig, ja så kan det jo være lidt lige meget. Derfor arbejder de fleste SEO Bureauer også med konverteringsoptimering, hvor de ser på hvilke områder af hjemmesiden der kan forbedres, så brugerne konvertere mere.

TIP: Se et eksempel på et bureau fra Aarhus her SEO Århus

Det kan f.eks. være områder som knapper med Call To Action (køb her) Det kan være farverne på købeknapperne og en helt masse småting på selve hjemmesiden / webshoppen som hver bruger vil se i løbet af en besøg op hjemmesiden (købetragten). Her arbejdes ofte med A/B splittests, tracking på masser af elementer og videooptagelse af den måde (skærmbillede) brugerne surfer rundt.

SEO priser – Hvad koster søgemaskineoptimering?

Der er meget stor forskel på priserne i branchen, de laveste pr. time ligger på omkring 400 og de dyreste omkring 950 pr. time ekskl. moms. Langt de fleste SEO bureauer arbejder ud fra en tilbudspris på en samlet opgave, men en hel del arbejder ud fra timepris og aftaler timer pr. delopgave. 10.000 kroner får dig ikke ret langt, da et enkelt godt relevant link, nemt kan løbe op i 3.000 inkl. artikel.

Dem skal du have 30 – 40 af og lidt af de billige før der sker noget. Så forvent at SEO er dyrt, men bestemt også rentabelt og hurtigt tjent ind igen. Et SEO forløb på 2 år til 250.000 vil typisk kunne tjene sig hjem i løbet af 2 – 3 år i øget omsætning og konverteringer. Udbreder du et SEO forløb over lidt flere år f.eks. 5 år og bruger 50.000 om året, vil du typisk opleve, at arbejdets resultater indhenter udgiften og begynder at bidrage positivt til vækst om overskud ret hurtigt.

No Cure No pay SEO

En del SEO bureauer tilbyder også afregning med No Cure – No Pay, du betaler pr. opnået resultat. Her vil det være SEO firmaet, der har alle omkostningerne og risikoen frem til der begynder at komme resultater og derfor vil den betalingsløsning naturligvis være meget dyrere. Trods det koster mere, er man med andre ord også sikret, at der kommer resultater for hver krone.