Player_slider

Træningsøvelser

Yogamåtte | Find den perfekte måtte til din yogatræning!

Yogamåtte

Yoga bliver stadig mere og mere populært og med god grund! Yoga har en positiv effekt på hele kroppen. Du styrker musklerne og din smidighed. Hvis du er begyndt at dyrke yoga, så er det selvfølgelig af allerstørste nødvendighed at anskaffe dig en yogamåtte. Du kan i realiteten overhovedet ikke undvære en yogamåtte, hvis du først er blevet suget ind i universet! Yogamåtter findes i alverdens farver og designs - der findes med garanti også en, der passer til din stil og smag. I tråd med yogaens ånd blev måtterne også mere og mere præget af det naturlige design - naturlighed og økologi bliver en et større og større fokusområde. Derfor findes der naturligvis også yogamåtter lavet i ‘korrekte’ materialer, hvad angår økologi og naturlighed! I samarbejde med Apuls bringer vi jer derfor denne artikel, så du kan vælge den yogamåtte, der passer dine behov!

yogamåtte

 

Sådan vælger du den rigtige yogamåtte

Der findes uendeligt mange forskellige yogamåtter på markedet - og derfor kan det selvfølgelig være svært at vælge den rigtige måtte. Især hvis du er nybegynder og ikke ved, hvad du skal gå efter. Derfor hjælper vi dig i denne artikel på vej til at finde yogamåtten, der dækker alle dine behov. Der er flere ting, der skal tages i betragtning, når du vælger en yoga. En yogamåtte er tyndere end en klassisk træningsmåtte, som du med garanti kender fra træningscenteret, når du ligger og lave mavebøjninger eller lignende. Mange tror, at en yogamåtter og træningsmåtter er det samme - det er det ikke! Hvor tynd din yogamåtte skal være, er op til dig. Normalt siger man, at jo tyndere yogamåtten er, jo bedre er den at stå på. Og jo tykkere den er, jo bedre er den at sidde på. Selvom du måske tænker, at du lige så godt kunne bruge en træningsmåtte, så er de i langt de fleste tilfælde alt for tykke. Det kan derfor betyde, at det bliver meget svært for dig som yogaudøver at udføre øvelserne korrekt.

 Hvis du eksempelvis ofte oplever ømhed eller smerter omkring knæ og hofter, eller du blot ønsker at passe på disse led, så vil du være en god idé at vælge en lidt tykkere model omkring de 0.5-0.6 cm i tykkelse. På denne måde opnår du lidt ‘blidere’ underlag, og så passer du på dine led på bedst mulig med. Det kan især være en god idé, hvis du er i gang med en genoptræning eller har døjet med smerter i leddene. Er du til gengæld en smule mere rutineret - og du går efter en yogatræning, hvor styrke og stabilitet er i højsædet, så skal du gå efter en tyndere yogamåtte. Der findes så mange forskellige yogamåtter, at det kan være svært at vælge den helt rigtige model, tykkelse, hårdhed i første huk. 

Der er mange forskellige faktorer, der spiller ind, når du skal vælge den rigtige yogamåtte. Du skal blandt andet tjekke måttens skridsikkerhed. Det er vigtigt at undersøge tekstur og kontur, så du er sikker på, at hænder og fødder ikke lige pludselig forsvinder under dig, når du er helt ude i en hård stilling. Det er især vigtigt for dig, som sveder lidt ekstra i løbet af yogatræningen. Det er samtidigt en god idé at undersøge, om måtten kan ligge helt fladt. Det kan være en meget generende faktor, hvis yogamåtten buler under dig, når du er i gang med dine øvelser. En anden vigtig faktor du skal have med i dine overvejelser, er, hvor praktisk din yogamåtte er. Er den for tung? Er det besværligt at rulle den sammen efter brug? Er der en bærestrop, så du let kan smide den over skulderen på vej til yoga? Det er vigtigt, at det hele passer til dine behov. Hvis du eksempelvis kun bruger yogamåtten til træning i hjemmet, behøver du måske ikke at overveje en bærestrop eller vægten.Sidst - men ikke mindst(!) - skal du overveje designet og farverne på din yogamåtte! Det er vigtigere, end du lige går rundt og tror! Yoga handler om balance mellem krop og sind. Derfor skal du naturligvis vælge design og farver, som gør dig glad - hver eneste gang.


 

Gode grunde til at dyrke yoga!

1. Du øge din egen styrke og bliver stærkere!

Der er mange, der forbinder yoga med noget rent spirituelt! Men der er mange stillinger indenfor yoga, der stiller store krav til din styrke og stabilitet - og især, hvis du holder stillingerne i lang nok tid. Som nybegynder vil du især kunne mærke det i arme, skuldre og din core!

2. Du øger blodgennemstrømningen

Hvis du har dårlige led eller problemer med, at dine fødder eller hænder af og til sover, er yoga en god løsning. Regelmæssig yoga forbedrer din blodgennemstrømning, så du ikke vil opleve det i samme grad!

3. Yoga er godt for sindet!

Når folk først begynder til yoga, er det sjældent, at de stopper igen. Der er ikke mange andre træningsformer, hvornår man opnår indre ro på samme måde - det vil helt sikkert også være noget for dig!

4. Øget fokus!

Du vil efter en rum tid med yoga opleve, at du bliver bedre og bedre til at arbejde fokuseret. Det bliver med tiden lettere at holde fokus på dine relevante opgaver, når du arbejdet - du træner nemlig også fokus, når du står på din yogamåtte til træning

5. Forbedret søvn!

Hvis du tit ligger og vender og drejer, tænker på morgendagens udfordringer - du kan bare ikke falde i søvn. Når du dyrker yoga, vil du opnå en indre ro. Du vil lynhurtigt kunne mærke en effekt. Den indre ro hjælper dig med at falde i søvn (og den fysiske udfordring, gør dig også dejligt, naturligt træt!)

Køb din yogamåtte hos Apuls!

Hvis du er blevet fristet af Yoga, så klik videre ind på Apuls.dk. Derinde finder du et stort udvalg af yogamåtter. Du finder med garanti noget, der dækker alle dine behov, hvad angår tykkelse, størrelse og design!

Populære øvelser
Gør som 811000 andre og opret dig hos Holdsport