Player_slider

Træningsøvelser

Træningselastik: Træn hele kroppen med en elastik

Træningselastik: Træn hele kroppen med elastik

En træningselastik. Nogen synes måske, det virker fjollet at træne med en elastik, men det kan være utrolig effektivt at træningselastik. Med en træningselastik med håndtag kan du faktisk få trænet hele kroppen og få det hele gjort lidt strammere! Det er let og utrolig praktisk. Selvfølgelig kan du ikke erstatte alt andet træning ved hjælp af elastikken, men du kan komme godt på vej - og det er meget, meget bedre, end hvis du slet ikke gør noget! Træning med træningselastikken kan være meget effektiv og samtidig skånsom for kroppen. Der findes et hav af forskellige træningselastikker - blandt med håndtag, elastikbånd, powerband og fitness-elastikker. 

 

træningselastik

Exertube: Træningselastik med håndtag

Den mest populære slags træningselastik på markedet hedder exertube, hvilket er en træningselastik med håndtag. Der findes et hav af disse modeller, hvilket kan gøre det svært at vælge den helt rigtige til din træning! For at vælge den helt rigtige exertube træningselastik skal være opmærksom på især håndtagets type og form, elastikkens længden og muligheden for at justere træningselastikkens længde. 

De billigste træningselastikker med håndtag har håndtag lavet af mosgummi, hvilket er et godt og billigt alternativ. Til gengæld skal du være opmærksom på, at holdbarheden ikke er altid er helt i top. På den anden side er komforten stadig god. Det gør disse billige træningselastikker til en rigtig god løsning, for dig der godt kunne tænke dig at prøve denne slags træning af! 

Der findes også dyrere modeller, hvor håndtaget er lavet i mere robust plast, som gør holdbarheden væsentlig bedre. Det betyder dog, at komforten ikke er lige så god - men denne type træningselastik er for dig, der ønsker at træne hårdere med din træningselastik. Du kan også finde træningselastik med fleksibilitet i håndtagene ved hjælp af remme.

Håndtagenes bredde er en af de vigtigste faktorer for komforten - især hvis du har lidt store hænder. Bredden er typisk 11-13cm og du kan let finde ud af, hvor bred et håndtag du har brug for, ved at måle bredden på din hånd, i knyttet stilling.

Der findes 7 sværhedsgrader af træningselastik med håndtag. Det betyder, at du ganske let kan skabe en naturlig progression i din træning med træningselastikker ved gradvist at øge sværhedsgraden. På den måde kan du sagtens udvikle dig og blive stærkere ved hjælp af en exertube træningselastik. 

træningselastik

 

Elastikbånd

Der findes også træningselastikker uden håndtag, og disse kaldes blot for et elastikbånd. Disse træningselastikker har oftest en længde på omkring 150 cm, men der findes også nogle endnu længere. Øvelserne, du kan lave med et elastikbånd, er praktisk talt de samme, som du kan lave med en exertube træningselastik. Den helt store forskel ligger i, at du får mere frihed i øvelserne, når du ikke har håndtag på din træningselastik. Elastikbåndene fås i flere forskellige tykkelser, og jo tyndere den er, jo mere fleksibel bliver elastikken. Det gør det muligt for dig at udføre flere forskellige øvelser, når fleksibiliteten stiger.

På samme måde som med exertube findes der 7 sværhedsgrader eller belastninger. Derfor kan du på samme måde sagtens skabe progression i din træning med elastikbåndene. 

Et elastikbånd er dejligt fleksibelt i forhold til længden, da du sagtens kan justere længden på elastikbåndet selv. Alt det kræver, er blot en saks! Du kan derfor også finde ekstremt lange elastikbånd - hvor det er meningen, at du blot skal klippe til. 

 

PowerBand

En powerband træningselastik er mere fokuseret på reel styrketræning. Den bliver tit brugt til crossfit eller i styrketræning. Med en powerband træningselastik får du en meget større modstand end ved exertube eller et almindeligt elastikbånd. Derfor er det denne slags træningselastik, du skal vælge, hvis du går efter muskelopbygning og en god styrketræning.

 

Ved powerband kan du finde 8 forskellige sværhedsgrader/modstande. Til dig, der går efter styrke og større muskler er dette en rigtig god løsning. Du kan blandt andet også bruge powerband elastikkerne i forbindelse med andet træningsudstyr og vægtudstyr. Ved at bruge elastikkerne sammen med vægtene i fitness centeret, kan du opnå endnu større modstand og en effektiv omgang styrketræning!

Der findes 8 sværhedsgrader af powerband træningselastikker og disse mange niveauer er perfekt, hvis du eksempelvis bruger elastikkerne, som assistance under pull up øvelser.

Powerband elastikker benyttes også ofte i forbindelse, med andet vægtudstyr. De mest almindelige øvelser med andet træningsudstyr, er i forbindelse med vægtstænger.

Fordelen ved dette, er at modstanden øges, jo højere du hæver stangen. Det er den øverste del af bevægelsen, hvor dine muskler vil have lettest ved at løfte en ensartet vægt og derfor er det ideelt at vægten øges her.

Populære øvelser
Gør som 784000 andre og opret dig hos Holdsport