Player_slider

Træningsøvelser

Rygtræning

Beskrivelse af øvelsen: Rygløft + benløft for rygtræning (øvelse i video G1500 i Kombinationer i sportsbasics.com).

Formålet med øvelsen: Denne kombinerede rygøvelse styrker dine muskler i ryggen. Hele vejen fra skulder til lænd.

I idræt, uanset hvilken idræt du træner, så er en stærk core eller kropstamme utrolig vigtig. Øvelser fra gluteus (”ballerne”) til skuldrene kaldes for coretræning. Rygtræning er derfor af afgørende betydning for at opretholde en god balance, kontrollere bevægelser og en god holdning. Rygproblemer kan opstå, hvis der er ubalance med for eksempel for svage rygmuskler. Dette gør øvelsen velegnet til skadeforbyggende træning. En svag ryg kan give anledning til rygsmerter eller generelt ondt i ryggen.

Udførelse: Lav rygløft. Vær opmærksom på at holde fødderne i jorden. Herefter laves benløft. Sørg for at holde benene strakte, så det er benene der løftes og ikke "bare" fødderne.

En god øvelse eller kombination som del af opvarmningen! Forsøg at anvende rygtræning som en del af både den fysiske træning og i opvarmningen! Ved at forsøge af have en struktur i træningen med rygtræning og mavetræning som faste dele i træningen, kan du undgå rygproblemer og optimere dine forudsætninger for en mere holdbar krop. Du kan også bruge træningsøvelsen til hjemmetræning!

Anbefalede gentagelser og sæt: 10 - 15 af hver x 1 - 3.

Øvelserne på Holdsport er sammensat af Mats Mejdevi fra træningsplatformen Sportbasics.

Populære øvelser
Gør som 689000 andre og opret dig hos Holdsport