Player_slider

Træningsøvelser

Rygtræning og øvelser

Beskrivelse af øvelsen: Skiftevis arm- og benløft for rygtræning (øvelse i video B0250 i Mave & Ryg i sportsbasics.com).

Formålet med øvelsen: Denne rygøvelse styrker dine muskler i ryggen. Hele vejen fra skulder til lænd. Den får musklerne til at arbejde på tværs af ryggen.

Uanset hvilken idræt du træner, så er en stærk core eller kropstamme utrolig vigtig. Øvelser fra gluteus (”ballemusklen”) til skuldrene kaldes for coretræning. Rygtræning er derfor af afgørende betydning for at opretholde en god balance, kontrollere bevægelserne og en god holdning. Rygproblemer kan opstå, hvis der er ubalance med f.eks. for svage rygmuskler. Dette gør øvelsen velegnet til den skadesforbyggende træning. En svag ryg kan give anledning til rygsmerter eller generelt ondt i ryggen.

Udførelse: Liggende på maven. Skiftevis arm- og benløft, højre arm samtidig med venstre ben og modsat. Strakte arme og ben.

Perfekt opvarmningsøvelse! Forsøg at anvende rygtræning som en del af både den fysiske træning og i opvarmningen! Ved at forsøge at have en struktur i træningen med rygtræning og mavetræning som faste dele i træningen, kan du undgå rygproblemer og optimere dine forudsætninger for en mere holdbar krop. Du kan også bruge træningsøvelsen til hjemmetræning!

Anbefalet gentagelser og sæt: 5 - 15 / side x 1 - 3 sæt.

Øvelserne på Holdsport er sammensat af Mats Mejdevi fra træningsplatformen Sportbasics.

Populære øvelser
Gør som 676000 andre og opret dig hos Holdsport