Player_slider

Træningsøvelser

Foam roller: Til restitution og afspænding

En foam roller er et glimrende stykke træningsudstyr, som er til stor gavn og nytte til dig med en aktiv hverdag. Foam roller hjælper dig med udstrækning, afspænding og træning af dine muskler. Det gør det let for dig at få løsnet op i en spændt og udkørt krop, og foam rolleren bliver også brugt i høj grad af professionelle sportsudøvere. Det er utrolig let at bruge en foam roller, og der er også mulighed for at hoppe på nogle mere avancerede modeller, hvis du vil udfordre dig selv. Sværhedsgraden kan du helt styre, og derfor er et super brugbart redskab for motionister og sportsudøvere på alle niveauer. Der er virkelig tale om et stykke multifunktionelt redskab. Selv foran tv’et kan du få udført dine træning eller afspænding! Holdsport bringer dig denne artikel om foam roller i samarbejde med Apuls, hvor du findet et stort udvalg af foam rollers til alle niveauer og behov!

Hvis du træner ambitiøst for at opnå nogle helt bestemte resultater, uanset om det er styrketræning, løb eller boldsport, så kommer du ikke uden om, at restitution er utroligt vigtigt. Det er altid vigtigt at være 100% restitueret for at kunne få din krop til at yde maksimalt. Hvile er en vigtigt dele af restitutionen, men der er lige så vigtigt, at dine muskler stimuleres og masseres, så de kan regenerere og genopbygges. I denne sammenhæng er en foam roller et fantastisk værktøj, som kan gøre det let for dig at løsne op i muskulaturen!

 

foam roller

Foam roller

Hvad er en foam roller egentlig beregnet til? Idéen bag en foam roller er at hjælpe med lindring af smerter og ømme muskler. Hvis du eksempelvis har været i fitnesscenteret eller på en lang løbetur, kan afspænding og udstrækningen af muskler og led udføres på en foam roller.

En Foam Roller bruges til at give en dyb vævsmassage på en overkommelige måde. Den dybe vævsmassage fremskynder helingsprocessen efter endt træning, og mindsker adhæsioner, bedre kendt som ardannelse, som giver stivhed og mindsket bevægelighed.  

Foam Rolleren kan bruges til at løsne almindelige områder som eksempelvis din lårmuskel, lægge, arme eller din ryg.

Det kan være, at du efter endt træning kan mærke nogle knuder i din ryg, som du gerne vil have masseret ud. Placer Foam Rolleren under dine skulderblade og placer armene over kors på brystet. Løft hoften op fra gulvet og brug kroppen til at flytte overkroppen frem og tilbage på Foam Rolleren.  

Foam Rolleren bruges også til at mindske muskelømhed efter træning. Bruger du derfor Foam Rolleren til at komme godt i dybden de steder, hvor du normalt føler ømhed dagen derpå, vil ømheden som oftest blive mindsket.

En anden god pointe er, at ømme muskler også kan føre skader med sig. Vævsmassagen er med til at sikre en god og dyb udstrækning, forbedre musklernes elasticitet, mobilitet og fleksibilitet. Mobiliteten er ofte afgørende for, hvorvidt du bliver skadet eller ej.

 

Det er super let at komme i gang med at bruge en foam roller. Det eneste, du har brug for, er din foam roller og plads på gulvet. Der findes et ufatteligt mange måder at træne og afspænde muskulaturen og leddene ved hjælp af foam rolleren. Foam rolleren går ind og masserer musklerne og stimulerer blodgennemstrømningen, så affaldsstofferne efter en hård træning kan transporteres væk fra musklerne. Du skal naturligvis ikke starte for voldsomt ud, hvis det er første gang, du bruger en foam roller. Det vil være en god idé for nybegynderen at starte stille og roligt. Herefter kan du lave progression i kravene til dine øvelser, og hvor kompliceret det skal være. Det skal ikke gøre ondt at bruge foam rolleren, men du må selvfølgelig gerne opleve ømhed efter træning. Præcis som hvis du får massage, hvor du også kan opleve ømhed i muskulaturen!

 

Hvordan vælger jeg den rigtige foam roller?

Der findes mange forskellige typer af foamrollers. Der findes blandt andet den almindelige foam roller eller en trigger foam roller. En trigger foam roller har et mønster i overfladen, hvilket betyder, at den kan gå ‘dybere’ ind i musklerne. På den måde når du længere ind i muskulaturen for at få løsnet op for spændingerne og ømheden i musklerne. Hvis du aldrig har brugt en foam roller vil det være en god idé at starte med en almindelig foam roller, indtil du har styr på teknikkerne, så du ikke skader dig selv.

Der er også stor forskel på hårdheden af foam rollers. Foam rollers vil altid have en vis hårdhed, og de inddeles som regel i medium hård, hård og meget hård. Det er vigtigt, at du finder den hårdhed, der passer til dine behov. På samme måde som en trigger foam roller, er det en god idé, hvis du er en nybegynder at starte med en foam roller, der ikke er for hård, da det øger sværhedsgraden betragteligt.

Det er en god idé at prøve lidt forskelligt, så du kan finde præcis den foam roller, der passer til dine behov!

Populære øvelser
Gør som 873000 andre og opret dig hos Holdsport