Player_slider

Træningsøvelser

Mavetræning

Beskrivelse af øvelsen: Spænding på ryg + sit ups for stærkere core (øvelse i video G1000 i Kombinationer i sportsbasics.com).

Formålet med øvelsen: Denne maveøvelse styrker dine muskler i maven både statisk og dynamisk.

I idræt, uanset hvilken idræt du træner, så er en stærk core eller kropstamme utrolig vigtig. Øvelser fra gluteus (”bagdelen”) til skuldre kaldes for coretræning. Mavetræning er derfor af afgørende betydning for at opretholde en god balance, kontrollere bevægelser og en god hholdning. Rygproblemer kan opstå hvis der er ublance med f.eks. for svage mavemuskler. Dette gør øvelsen velegnet i den skadesforbyggende træning. En svag mave kan give anledning til rygsmerter eller generelt ondt i ryggen.

Udførelse: Lig på ryggen. Løft benene og overkroppen over jorden. Hold denne position 20” - 45”. Derefter laves der "sit ups" x 10 - 20 x 1 - 3 hela serier. Bliver øvelsen for svær, eller hvis du kan mærke det i ryggen i den statiske positionen, så bøj benene en smule!

God opvarmningsøvelse! Forsøg at anvende mavetræning som en del af både den fysiske træning og i opvarmningen! Ved at forsøge have have en struktur i träningen med rygtræning og mavetræning som faste dele i træningen kan du undgå rygproblemer og optimere dine forudsætninger for en mere holdbar krop. Du kan også bruge træningsøvelsen til hjemmetræning!

Anbefalede gentagelser og sæt: 20” - 45” + 10 - 20 situps x 1 - 3 hele serier.

Øvelserne på Holdsport er sammensat af Mats Mejdevi fra træningsplatformen Sportbasics.

Populære øvelser
Gør som 602000 andre og opret dig hos Holdsport