Pressemeddelelse vedr. situationen omkring Ajax København Herreselskab A/S pr. 08/10/2022

Ajax København
8. okt. 2022

Fredag d.07/10/2022 måtte vores 1.Divisions herrehold endnu engang møde op til kamp, og endnu engang uden at kunne påbegynde det planlagte opgør. Denne gang var det ikke manglende forsikringer på spillerne der var problemet, men simpelthen, manglende spillere.

Tidligere på ugen fik spillerne i truppen omkring Ajax Københavns 1.Divisions herrehold muligheden for at blive fritstillet og derved komme ud af kontrakten med klubben. Resultatet heraf blev, at mange spillere mellem torsdag og fredag gjorde brug af deres option omkring at komme væk fra Ajax København og videre i deres karriere.
Torsdag aften beslutter bestyrelsen i Ajax Københavns moderklub på et planlagt bestyrelsesmøde, at man satser på de allerede eksisterende og fungerende trupper i foreningen, hvorfor man ikke ønsker at sende nogle spillere op til herreholdet. Om end, at det bliver til stor gene for, i gårsdagens anledning, Team Sydhavsøerne, deres tilskuere, sponsorer og lign. mener vi at det er den rigtige beslutning. Det er enormt beklageligt, under al kritik og mildest talt pinligt, men frem for at skulle slukke ildebrænde i et selskab der er separeret fra moderklubben, foreningen og ungdomsafdelingen, betragter vi dette som en investering i de allerede eksisterende og velfungerende miljøer i klubben.

Fremtiden for herrehåndbolden i Ajax København ser i skrivende stund markant anderledes ud, end hvad vi havde håbet på og forstillet os, hvorfor vi som forening er nødt til at overveje hvad der for os er bæredygtigt og væsentligt pt.
En konkurs for Ajax København Herreselskab A/S og dertilhørende tvangsnedrykning, skaber et anderledes perspektiv for vores arbejde i ungdomsafdeling. Derfor vælger vi, som forening, at fokusere på at fastholde et klub- og træningsmiljø, hvor højt niveau og talentudvikling er i højsædet, for også på den måde skabe grobund for den reformation og genrejsning af klubbens herreside, der formegentlig findes forude. Dette er årsagen til, at man fra moderklubbens side, ikke har ønsket at stille foreningens øvrige spillere til rådighed for herreselskabet.

Hele situation omkring vores 1.Division herrehold kan næppe betragtes som andet end en absolut farce, og pinlighederne vil ingen ende tage. Som tidligere beskrevet, fik Herreselskabet efter bestyrelsesmødet torsdag, overbragt nyheden om den manglende opbakning og manglende mulighed for benyttelse af spillere fra moderklubben. Det er ikke på ingen måde hensigtsmæssigt, at gårsdagens kamp først bliver aflyst ved kampstart, dette er dog ude af vores hænder, da spillere med mulighed for at blive fritstillet, selv råder over hvornår og hvordan de skal eller vil fritstilles, samt laver deres nye aftaler. Ligeledes var herreselskabet bekendt med moderklubbens beslutning.

Det er en beklagelig og pinlig situation for hele klubben, for hele foreningen og for idrætslivet i København, men som forening kan vi ikke se os selv i projektet og eller bakke op om den måde hvorpå Ajax København Herreselskab A/S er blevet og bliver drevet. Vi bliver nødt til at værne om vores værdier, vores forening og alle vores unge spillere, og vi ser ikke situationen omkring herrerne som værende bæredygtig, hvorfor vi også bliver nødt til, på det kraftigste at tage afstand fra nuværende situation, samt måden hvorpå det separate selskab bliver drevet.

Som klub og forening, har magtesløsheden i denne situation, ligesom den har i truppen hos herrerne, ingen ende ville tage. I foreningen kan og vil vi ikke længere stå model til driften omkring vores herrehold, hvorfor vi heller ikke på nogle tænkelige måder, bærer nag eller har problemer med at spillerne, da muligheden opstod, valgte at blive fritstillet. Tværtimod kan vi kun imødekomme det med en stor forståelse. Både spillere og trænere omkring holdet, har igennem den sidste tid måtte leve under et enormt stort pres og i en surrealistisk virkelighed, hvor ingenting har været som det burde, spørgsmålstegnene store og svarene ikke eksisterende.
Vi kan ikke andet, end at tage hatten af for hvordan drengene på mest prisværdige måde, har forsøgt at holde fokus på håndbolden i seneste uger, men i særdeleshed hvordan fællesskabet har været det bærende element, i en tilstand der nærmest ikke længere tåler benævnelse. Som klub og forening, ønsker vi det absolut bedst for alle spillerne, om det er et andet sted i håndbold-Danmark eller i Ajax København. Som forening, står vi bag hver eneste af drengene – spillere som trænere.

Vi er bevidste om at denne situation vil ligge forening til last i lang tid, fordi hele foreningens image vil få et ordentligt hug, hvilket vi på alle tænkelige måde begræder, og det skal vi som forening selv rydde på efter, men lige netop derfor, forsøger vi også at holde fokus på hvorledes resten af vores ellers velfungerende klub, kommer bedst muligt videre herfra. Vi tager afstand fra den igangværende situation, men glæder os i det mindste over, at vi heldigvis har en moderklub, ungdomsafdeling og et dameselskab der fungerer.

Det vil vi forsat værne om, og ydermere arbejde benhårdt på, hvordan vi i fællesskab kan få genskabt et bæredygtigt fundament i alle klubbens afdelinger, således at vi på tværs af hele foreningen, til stadighed kan tilbyde håndbold på både bredde- og elite plan, hos både ungdom og senior på både drenge- og pige, og herre- og kvinde siden.

Formand, Ajax København modeklub, Flemming Thomsen

Klar til at komme i gang?

Udforsk Holdsport, eller opret en konto med det samme og begynd at administrere din klub. Du kan også kontakte os for at få hjælp til opsætningen af din klub.
Hvad koster det?
Hvilke behov har din klub? Basis eller PRO abonnement?
Funktioner
Ingen 2 klubber er ens. Vores funktioner dækker dine behov.
Funktioner